Een eerste week vol indrukken

25 september 2013 - Xi An, China

Vandaag zit onze eerste week in China erop, wat een indrukken, soms te veel om op te nemen. Gisteren weer een hoogtepunt: het Terracottaleger in Xi'an. Dit grafmonument is 2000 jaar geleden door keizer Qin gebouwd voor zijn nagedachtenis. Zeker 8000 manshoge terracotta soldaten, paarden, boogschuttters enzo in een gebied van 15 hectare. Je weet echt niet wat je ziet, fantastisch!

We vallen hier sowieso van de ene verbazing in de andere, China is met geen enkel ander land te vergelijken (voor zover wij weten natuurlijk). Prachtige culturele historie, schitterende natuur, ontzettend vriendelijke mensen. Maar diezelfde mensen hebben voor onze begrippen, laten we zeggen, typische gewoontes en besef van hygiëne.

Om een voorbeeld te noemen, eergister weer een treinreis, daar zitten uiteraard ook lokale mensen. Er was een kindje van ca 1 jaar, die kleintjes lopen/kruipen hier in een pakje met een open kruis. Raad eens wat er gebeurde op het gangpad tussen ons in! Een van onze medereizigers, een leuke vent van 25 ging zowat over zijn nek, maar hier is dat heel gewoon. Als zo'n kindje moet plassen hoe je die gewoon boven de wasbak. Alle verhalen over rochelen, spugen, winden laten kloppen (helaas) ook!

Verder schijnen er wel verkeersregels te bestaan, maar daar hebben we nog geen bewijs van gezien. Vooral in deze stad is het een enorme chaos, hier telt echt het recht van de sterkste!

Toch zijn dat ook wel dingen om met de groep enorm lol over te hebben, en dat is dan ook wel de beste manier om er mee om te gaan. Er staan zoveel ontzettend mooie gebeurtenissen tegenover!!

Vandaag gaan we over de stadsmuur fietsen en dan vanavond met de nachttrein naar Shanghai, 1400 km!!

Foto’s