Het zit er (bijna) op!!

14 oktober 2013 - Hongkong International Airport, China

De laatste dag in China! We gaan op eigen houtje de stad Guangzhou in, ’s-ochtends is het nog niet zo heet. We lopen de mooie wijk Shamian in, mooie plantsoenen en prachtige bronzen beelden. Het is zondag, dus veel stadsmensen zijn buiten bezig met van alles en nog wat. Tai Chi, muziek maken, dansen in een groepje, met de kinderen spelen, prachtig om te zien hoe het leven van de chinezen zich vooral buiten afspeelt. We laten ons verplaatsen met taxi’s, dat gaat prima, ook al verstaan de chauffeurs geen woord Engels, met aanwijzen op de kaart gaat het goed. Bovendien is het spotgoedkoop, de meeste ritjes kosten minder dan 15 yuan, dat is nog geen 2 Euro. In de middag lekker bij het zwembad, al is het daar snel te heet in de volle zon. Het etentje bij La Seine is heerlijk, met zelfs een kaasplankje toe! Al weken verlangen we naar een heer lijk plakje kaas, bij het ontbijt is de keuze meestal helaas alleen maar jam en fruit (of je moet van warm chinees eten op de vroege morgen houden!).

Maandagochtend vroeg op, we gaan met de veerboot naar Hongkong voor een bliksembezoekje. De boot gaat lekker snel en rond 12.00 uur ontmoeten we gids Helen, die ons in ruim 5 uur de stad gaat laten zien. Het mooiste uitzicht op de gigantische wolkenkrabbers is vanaf de Peak, die met een leuke kabeltram te bereiken is.  Het weer is niet super, een beetje regenachtig, maar het uitzicht is prima, heel indrukwekkend!

Rond 19.00 uur gaan we naar Hongkong International Airport, en daar zijn we nu dit verslag aan het maken.

Terugkijkend komen we tot de conclusie dat deze reis echt geweldig is geweest, we hebben een glimp opgevangen van een land dat eigenlijk totaal onbekend is voor westerlingen. De reis denderde maar door, met heel veel excursies, die we grotendeels echt fantastisch vonden. China heeft machtig mooie culturele en historische schatten, ondanks de zinloze vernielingen tijdens bijvoorbeeld de culturele revolutie. Het is ook duidelijk een land in ontwikkeling, waarschijnlijk zo snel dat ze het zelf niet kunnen bijbenen. Hoeveel onzinnige bouwsels en pompeuze geldverspillingen we wel niet hebben gezien, terwijl er aan een van de grootste problemen, de luchtvervuiling, nog nauwelijks aandacht wordt besteed. Om nog maar te zwijgen over de corruptie, die overal nog voortwoekert.
De inwoners op het platteland hebben het meestal erg zwaar maar in de stad gooien ze geld over de balk aan mobiele telefoons enzo, die ze nauwelijks gebruiken waar ze voor bedoeld zijn.

Maar wat hebben we een hoogtepunten gezien! De muur, Verboden Stad, Plein van de Hemelse Vrede, Terracottaleger, de panda’s, Shanghai, Hongkong, allemaal ervaringen om nooit meer te vergeten! Net zoals trouwens de vriendelijkheid van de mensen! Op het eerste gezicht lijken ze stug en terughoudend, maar dat blijkt een soort schuwe verlegenheid te zijn, die wij eigenlijk niet kennen. Als je probeert contact te leggen vinden ze dat meestal hartstikke leuk, ze lachen zich slap om die malle, lange witte westerlingen! (“please can we take your picture?”)

Vier weken hebben we genoten, een van de mooiste reizen ooit!
Ook het reizen in een groep is heel goed gegaan, vooral in dit land is het heerlijk dt alles voor je geregeld wordt!
Nu lekker naar huis en hond, hebben we wel gemist!

1. Henk en Martha:
    14 oktober 2013
    Hallo luitjes,
    Jammer dat het er alweer opzit.Maar gezien de reisverslagen
    Hebben jullie het wel geweldig naar het zin gehad. Wij wensen
    jullie een hele goede thuis reis en tot ziens in Zwolle.

Liefs,

Martha en Henk