Afscheid van Beijing

23 september 2013 - Luoyang, China

 

Na de fantastische dag op de Grote Muur stappen we op de hogesnelheidstrein naar Zhengdou. In vliegende vaart 700 km afleggen, doen we ca 3 uur over. Wat loopt alles soepel bij de spoorwegen hier, kan de NS nog iets van leren!
Vaste ruime zitplekken en precies op tijd vertrekken en aankomen, super.
Ook het station is een belevenis, we zijn heel blij dat alles voor ons geregeld wordt!

In Zhengdou bezoeken we het Henan-museum over de geschiedenis van China, alle dynastiën komen voorbij (vraag ons niet welke allemaal J). De stad is zelf erg grauw, grijs en vies, ze planten lukraak overal giga flatgebouwen om aan de grote vraag naar huisvesting te voldoen.

Eergisteren verder gereisd naar Luoyang, onderweg een tripje naar het Shaolin klooster (bakermat van het Zen-boedisme) en een echte Kung-Fu-school, met een demonstratie. Deze particuliere scholen zijn nog steeds heel populair, tegenwoordig mogen er ook meisjes studeren. Prachtig om te zien hoe ze al vanaf jonge leeftijd discipline, concentratie en spierbeheersing leren!

Tijdens een wandelingetje na het eten komen we in een parkje, waar heel veel mensen allerlei dansen in de openlucht aan het doen zijn. Op muziek doen ze traditionele bewegingen, maar ook buikdansen en hiphop. Heel grappig om te zien dat de chinezen, die verder best schuw zijn, in dat opzicht totaal geen gêne voelen om in het openbaar te bewegen.

Vandaag hebben we de Longmen Boedha’s bezocht in de buurt van Luoyang, echt schitterend! Eeuwenoude in de rosten uitgehouwen boedhistische beelden, heel mooi en indrukwekkend. Daarna met de snelheidstrein weer verder naar Xi’an.

Deze manier van reizen bevalt ons tot nu toe goed, zeker in dit land van chaos en onduidelijkheden (voor een westerling). Alles is prima geregeld, al is het programma vooral de eerste week best vol!

Foto’s

3 Reacties

  1. Sasja:
    23 september 2013
    Hoi,

    wat klinken jullie verhalen geweldig. Ook de foto's tonen mooie beelden. We zijn benieuwd naar jullie uiteindelijke live verslag!

    groeten uit de Peermos
  2. Edwin:
    24 september 2013
    ik ben het met de vorige reactie eens. Geniet van jullie verhalen en foto's.

    Edwin
  3. Marjan Spoelstra:
    25 september 2013
    Leuk om jullie reis op deze manier te kunnen volgen. Wat een mooie foto's.
    Een goede reis verder.