Druk, drukker, drukst

4 oktober 2013 - Guilin, China

Na drie prachtige dagen in Suzhou, waar we prachtige tuinen en pagodes hebben gezien, met de bus naar Hangzhou, dat ze in China het Venetië van het Oosten noemen. Veel kanalen en gondels, heel toeristisch, maar wel mooi. We bezoeken de Lingyin tempel, een gigantisch boeddhistisch complex in de bergen, uit het jaar 326! In de gloriedagen bestond het uit wel 75 gebouwen, maar na bezetting door de Japanners, Mongolen en de culturele revolutie zijn er nog 5 over. Wel heel indrukwekkend met prachtige, vriendelijke Boeddhabeelden, waaronder dee duizendjaar oude lachende boeddha.
Je blijft foto’s maken!

Hangzhou ligt aan het Westmeer waar we ’s-avonds een schitterende watershow bezoeken. Deze show is bedacht door de regisseur van de openingsceremonie van de Olympische Spelen in 2008 in Beijing. Honderden dansers performen op het water, met een fascinerend licht- en geluidsspektakel. Af en toe adembenemend mooi! (er zijn filmpjes van op You-tube: “Impressions of Westlake”).

Tijdens het schrijven van deze verslagjes komen we superlatieven tekort, hopelijk wordt het voor de lezers niet te veel van het goede. Het is iedere keer bijna onmogelijk om onze ervaringen op papier te zetten, we zien zo ontzettend veel moois!

De volgende plaats Guilin, bereiken we met een binnenlandse vlucht, alles verloopt prima. We zijn gewaarschuwd voor het feit, dat vanaf 1 oktober (dag van de volksrepubliek) een nationale feestweek is, waardoor 150 miljoen Chinezen op pad zijn, dat hebben we gemerkt!
In de vroege ochtend naar de Rietenfluitgrotten, normaal niet ons ding om onder de grond te kruipen, maar dit was echt de moeite waard. Alles wel op de chinese manier uitgelicht, waardoor het af en toe een beetje kermisachtig wordt maar wel supermooie stalagtieten en -mieten. In de middag met de kabelbaan naar de hoogste berg in de buurt, waarvandaan een prachtig uitzicht op de omgeving met de typische karstbergen. Heel mooi, maar toch hadden we dat beter niet kunnen doen, naar boven ging prima, maar weer naar beneden stond een enorme wachtrij. Bijna 2 uur in de hitte, was geen pretje. Helaas wordt het de volgende dag nog erger!!

Die dag staat in het teken van de immense rijstterrassen, die door de chinezen in ruim 600 jaar zijn aangelegd. Hier komen we ook in het dorp van twee minderheidsgroepen in China, de Zhuang en de Yao. De laatste zijn vooral bekend om de kleine mensjes, en de vrouwen met enorm lang haar.
Wat een fantastische plek, heel mooi uitzicht over de terrassen, wel een gigantische klimpartij met opdringerige chinese toeristen. Het tweede stuk lopen we tussen de rijstvelden, die nu bijna klaar zijn om geoogst te worden, met gele pluimen. Een ongelooflijk mooie wandeling, maar toen begon het grote wachten weer! De terugweg moest met een pendelbus, waar we ruim 4 uur (!) op hebben gewacht. Gelukkig is de groep superleuk, vooral de kerels kunnen het prima met elkaar vinden. Ze hielden alle wachtenden bezig met tikkertje spelen, een erehaag vormen en liedjes zingen, zeer tot vermaak van vooral de chinese toeristen!

Tjonge, best een lang verslag geworden, maar door het drukke programma hebben we ’s-avonds op de hotelkamer alleen nog maar puf voor een douche en een duik in het keiharde bed :-). Dit verslag schrijven we op de veerboot van Guilin naar Yangshuo, de volgende stop in de route.

Nog 11 dagen te gaan en we zijn nog lang niet uitgekeken!

Foto’s

1 Reactie

  1. Jan en Emmy:
    4 oktober 2013
    Geweldig om te lezen, jullie maken echt veel mee en zien veel. En de reisverslagen zijn ook nog eens erg leuk geschreven, met humor. Leuk hoor.
    Geniet er nog maar lekker van ook al is het warm en de bedden hard. Liefs Emmy